MindCast 037 m/ Mark Mayland : Brug denne yderst effektive metode til at strukturere dine arbejdsopgaver

Mark Mayland er ugens gæst, og han laver af at hjælpe ansatte med at arbejde med den måde de arbejder på. Han er partner i virksomheden Personlig Workflow (fun fact: hvor jeg også selv arbejder som konsulent), og i dette afsnit taler vi helt konkret om en metode til at håndtere alle de opgaver du laver dagligt og ugentligt. Det er med at spidse øre, for der kommer guldkorn flyvende i vildskab:

Kristian Koch

Mark Mayland vil i dette afsnit bl.a. give svar på følgende:

  • Hvorfor din opgaveliste-struktur er afgørende for dit overblik og overskud
  • Hvordan du strukturer din opgaveliste mest effektivt
  • Hvorfor du måske reelt kun har 10 timer til at løse opgaver i på dit fuldtidsjob
  • Hvorfor det kan være mest effektivt for dig kun at have 3 opgaver på din daglige opgaveliste
  • Hvad der sker i hjernen, når vi sætter et hak ved en løst opgave

Mark Mayland deler bl.a. følgende guldkorn:

”I hverdagene er det typisk en skål havregryn til at starte med. Det bunder i at det giver en ret god mæthedsfornemmelse for mig, og så er det enormt hurtigt. Jeg er jo ret interesseret i effektivitetsdelen af det at komme igennem dagen, så havregryn det er vejen frem for mig.”

“Mange af dem jeg arbejder sammen med har store dele af deres opgavelister i hovedet – det vil sige, at de går og husker på, hvad det er, de skal lave. Og så er man faktisk allerede på bagkant, for så bruger man ikke så relativt sparsomme kapacitet til at tænke i hvordan man får løst opgaven.”

“Vi vil gerne samle overblikket så få steder som muligt. Og for de fleste, så bliver det en eller anden form for opgaveliste.”

“Hvis du har dine opgaver inde i hovedet, så er det en “ønskeliste.” Hvis vi kan få opgaverne ud af hovedet og ned på en liste, så kan du begynde som minimum at arbejde med to-do-lister.”

“Du skal skrive det ned, som har en tidsfrist, og så skal du skrive det som bare skal ske hurtigst muligt.”

“Når vi har skrevet alle tingene ned, så er vi klar til at prioritere.”

 “De fleste af os er jo nok lidt tidsoptimistiske, når det kommer til stykket. Og vi har nok heller ikke sat de rigtige analyse op for at se, hvor meget tid man har til rådighed, og hvor meget tid man har planlagt inden man går ind i ugen osv.”

“Start med det, du kan gøre noget ved, uden at spørge andre om lov. Og hvis der er noget, du kan gøre noget ved, så er det din opgaveliste, så det er et godt sted at starte.”

“I forhold til Eisenhower-modellen, så er der mange, som har så meget fokus på at tingene haster, at de ikke får startet på de opgaver, som egentlig er rigtig vigtige, men som ikke haster. Jo længere den type opgaver ligger, jo større er sandsynligheden for, at de bliver til brandslukning.”

 “Når du først har lav energi, så har du ikke overskud til at tænke, at du skal spidse blyanter – så det bliver nødt til at stå på din liste.”

Mark Maylands håndgribelige værktøj til at blive mere effektiv:

Benyt en mulighedsliste – Læs mere her!

Følg Mark Mayland

http://personligworkflow.com

mm@personligworkflow.com

2018-07-27T10:18:31+00:00